Wednesday, April 22, 2009

Event: Muktamar DPPNS Kali Ke-5 (Ke arah Pemerkasaan Gerakan Di Sarawak)


Event: Miri, 19hb April 2009 - Alhamdulillah Muktamar Dewan Pemuda PAS Negeri Sarawak Kali Ke-5 telah berjaya dijalankan. Selaku pengurus panatia lokasi muktamar, sepanjang perjalanan muktamar ana terasa berdebar takut-takut ada masalah yang berlaku. Alhamdulillah semua berjalan dengan baik hasil kerja keras semua AJK dan berkat doa serta bantuan daripada ALLAH S.W.T..

Seperti yang dijangkakan kehadiran perwakilan untuk tahun ini amat-amat memberangsangkan yang mana lebih 80 orang perwakilan daripada seluruh Sarawak telah berkampung di Miri. Perwakilan yang hadir datang dari seluruh pelusuk Sarawak termasuk Kuching, Samarahan, Sibu, Bintulu, Mukah, Miri dan Limbang. Ini menunjukkan bukan perkara yang mustahil untuk menggerakkan gerak-kerja dakwah di Bumi Kenyalang ini. Yang penting ada kemahuan atas kefahaman yang dimiliki oleh setiap penggerak.

Perkara dasar yang ditekankan di dalam muktamar tahun ini baik yang disentuh di dalam ucapan dasar Ketua Pemuda DPPNS dan perbahasan-perbahasan daripada perwakilan menyentuh beberapa perkara:

  1. Pengukuhan oraganisasi dari elemen pengurusan dan keupayaan tarbiyyah ahli.
  2. Gerak kerja mengembangkan usaha dakwah di Bumi Kenyalang melalui juzu dakwah, kebajikan & siasah
Apa pun, yang menjadi amanah serta cabaran kepada perwakilan yang hadir adalah bagi merealisasikan segala harapan rakyat Sarawak yang inginkan perubahan di dalam negeri yang kaya dengan hasil bumi ini. Moga-moga seluruh ahli Dewan Pemuda PAS Negeri Sarawak dapat bersama-sama dengan saf kepimpinan yang baru untuk merealisasikan perkara ini.

Akhir kalam ana ingin meminjam kata-kata Dr. Burhanuddin Al-Helmy:

Di Atas Robohan Kota Ini, Akan Ku Bina Jiwa Merdeka

Allahuakbar!!!
Allahuakbar!!! Allahuakbar!!!

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More